torsdag 23 november 2017

Barnsuppväxtvillkor

Vi har valt att behandla hur hemma situationen påverkar skolprestationer. Som finns att läsa i (Alling) om hans uppväxt så kan man snabbt dra flera slutsatser till varför han underpresterande i skolan. En del är en direkt följd av hans många skolbyten då han inte hinner komma rätt i en klass innan det är dags för nästa. En annan är att han har en så svår hemma situation med misshandel och alkoholism som han till varje pris försöker dölja både för sig själv men också för sin omgivning. Detta leder till att han går i försvarsläge och försöker flytta uppmärksamheten  det som är privat och eget mot att göra något roligt eller knasigt för att fokusen ska hamna på det istället.

Här är det viktigt att som lärare kunna snappa upp sådana signaler och försöka hjälpa dessa elever på bästa sätt. Problem som dessa finns inte bara i Sverige de finns överallt i världen om man ser till (Olausson) film om den Indiska skolan så skiljer den sig inte på många områden från den svenska. Sättet om Morgan blir behandlad på bryter på många punkter mot (Barnkonventionen) tex. hur han blir misshandlad av sin styvfar bryter mot Artikel 37. Vid ett tillfälle i boken blir Morgan satt i en OBS klass för att komma ikapp i skolan på den tiden var detta inga konstigheter men from 2006 års (Salamancadeklaration) så ska alla elever inkluderas i klassrummet.

26 kommentarer:

  1. Hej D8!
    Intressant perspektiv ni har valt från Allings biografi. Ni får med bra synpunkter ur Barnkonventionen och Salamancadeklarationen som berör händelser ur Allings uppväxtmiljö.
    Ni har lyft ett viktigt ämne i ert inlägg och hoppas att vi som lärare kommer vara lika uppmärksamma på detta i verkliga livet.
    / Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och roligt att du gillade vår text! :) Ja även om det kan vara svårt får vi hoppas att så många som möjligt ändå kommer vara uppmärksam på detta och inte minst för barnens skull.

      Radera
  2. Bra punkter att lyfta fram ur Allings bok! Det är ju just det här som känns så svårt inför framtiden, att få alla elever att hitta sin plats och känna sig hemma i klassen samt att se dessa signaler som vittnar om en hemsituation som inte står rätt till och påverkar. Sen i sin tur hur man ska försöka överbygga klyftan som blir när något så stort hemifrån påverkar.
    Svårt med intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det som du säger ett svårt och intressant uppdrag och vi får verkligen hoppas att om man väl känner till problemen och de små signalerna som ges också jobbar med det och på så sätt kan göra situationen lite bättre och vara ett litet steg åt rätt håll även om det är en lång bit kvar, tack för din kommentar!

      Radera
  3. Hej på er!
    Vilket fint inlägg ni har skrivit!
    Intressant att ni lyfter fram det viktiga jobbet att uppfatta vad barnen förmedlar mer än med ord. Så som Morgan beskriver sin skoltid så fanns inte de vuxna i skolan som verkligen såg och kunde fånga upp hans mående och varför han agerade som han gjorde.
    Det känns som att mycket har ändrat sig och blivit bättre sen 70- och 80-talets skolmiljö. Barnkonventionen, Salamancadeklarationen och läroplanen med värdegrunden har gett lärare och övrig skolpersonal goda riktlinjer för hur verksamheten ska bedrivas med barnets bästa i fokus. Det känns väldigt givande och inspirerande att själv nu som blivande lärare få bli en del i detta arbete.

    Ser fram emot att få läsa vad ni observerat under era kommande auskultationer!

    SvaraRadera
  4. Hej alla i D8!

    Jättebra inlägg! Ni har lyckats summera ett viktigt ämne som väger tungt i Morgans biografi: Hemmasituationer kontra skolprestationer. Vi som lärare ska ju vara observanta på hur barn kan tänkas ha det i sin hemmiljö, om de far illa eller är utsatta, och agera därefter. Något som Morgans lärare inte verkar vara observanta på. Även en bra koppling med Morgans placering i OBS klassen till Salamancadeklarationen. Det får mig att reflektera över hur ens egen klass såg ut.

    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilket bra inlägg!

    Jag tänkte samma sak när jag läste boken, att se anledningen till en utåtagerande elevs beteende. Att dokumentera händelser så att återupprepande mönster kan upptäckas och åtgärder vidtas.

    Ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  6. Fint inlägg!

    Ja visst är det otroligt viktigt att vi som lärare verkligen ser och hör eleverna. Många barn har hemska hemförhållanden, intressant att ni tar upp att detta är ett problem både på nationell nivå men även finns runt om i hela världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mkt för din reflektion! Ja visst är det som du säger och ibland är det väldigt intressant att lyfta blicken utåt och inse att dem tampas med samma problem som oss även om deras vardag kan se helt annorlunda ut.

      Radera
  7. Hej!
    Spännande att läsa era tankar och perspektiv. Jag funderar när jag läser ert inlägg hur jag som lärare i en situation med en ny elev ska kunna förstå och tyda elevers signaler som ni skriver om. Det är otroligt viktigt att kunna göra det men på samma sätt otroligt svårt att lära sig. Jag tänker mig speciellt med nya elever så kommer det bli svårt och när en elev som Alling inte alltid går en längre tid på skolan känns det ännu svårare att lära sig att tyda olika signaler och betydelsen av dem.
    Men det är en viktig punkt ni lyfter och jag känner att det är en riktig utmaning för mig som blivande lärare att lära mig tyda signaler och beteenden från elever.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jätte svårt att veta hur man själv som lärare kommer hantera en liknande situation. Vi hoppas att vi kommer ha fått så pass mycket "kött på benen" att vi snabbt kommer kunna snappa upp dessa elever och förhoppningsvis vara en stor del i deras liv en dag. Tack för reflektionen!

      Radera
  8. Väldigt bra och lätt text att läsa, ni går rakt på sak och berättar konkret att problemet för Morgan var att han hamnade efter i skolan för att han inte stannade så länge på samma ställe och allt som han upplevde. Ni förklarar också bra hur man som lärare ska snappa upp signaler tidigt från eleverna för att man ska kunna hjälpa de så tidigt som möjligt! Bra och intressant läsning!

    SvaraRadera
  9. Barnens situation i hemmet är många gånger svår att få ett grepp om. Den är dock inte mindre viktig för det. Snarare tvärtom precis som ni påpekar. Bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Som lärare gäller det att också ha ett form utav ansvar för eleverna även när dem inte är i skolan.

      Radera
  10. Bra vinkling att lyfta fram hemmets roll i skolan och dra paralleller till hur det kan påverka skolgången. Precis som ni nämner är det superviktigt att se alla olika signaler och lyfta fram alla i klassrummet och inte utlämna någon även om det kanske är svårt att få grepp om problematiken.
    Intressant läsning! :)

    SvaraRadera
  11. En god text som är "short and sharp". Intressant att ni tar med exempel på vad Morgan varit med om som bryter mot barnkonventionen, det gör det hela tydligt. Efter att ha läst texten kan man dra en tydlig slutsats, hur svårt det är för skolan att kompensera för rådande förhållande och de eventuella brister som finns i hemmiljön.

    SvaraRadera
  12. Jag håller helt med er! Just er koppling till barnkonventionen tycker jag är viktig. Trots att barnkonventionen är en juridisk överenskommelse så är det tydligt att den inte alltid efterföljs, vilket Morgans biografi speglar. Vi som framtida lärare får stå upp för barn rättigheter och höja barnkonventionens status!

    SvaraRadera
  13. Det ni skriver är intressant. Det jag funderar på är om ni anser att de finns någon gång där det är rätt av en lärare att låta en elev gå i en specialklass även om det bryter mot vissa styrdokument? Specialklasser förekommer även idag vilket leder mig in på tanken.

    SvaraRadera
  14. Bra inlägg! Med er vinkling på texten började jag direkt tänka på vad skolan kan göra bättre i just överlämnandet av elever när de byter skola. Det känns som om överlämnandena från skola till skola var högsta bristfälliga i Allings fall. Överlämnanden och en bra kommunikation från skola till skola tycker jag är en viktig del när eleverna ska byta, för att underlätta för dem på sin nya skola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det fick dig att tänka på en sådan viktig fråga. Kan hålla med dig angående detta och jag tror att det är väldigt vanligt att det finns brister i överlämningarna vilket kan påverka elevens skolgång. Tack för bra tanke!

      Radera
  15. Intressant inlägg! Tror också att Allings skolsituation beror mycket på hans hemsituation men även att han flyttade runt mycket och bytte skola ofta. Han hade ingen trygg vuxen att lita på. Som ni skriver är det viktigt att snappa upp dessa signaler och stötta barnet och hjälpa det på bästa sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Ja i och med att Alling verken hade ett stabilt och tryggt hem och inte heller får det i skolan pga skolbyten så blir det ju svårt för honom att hitta en vuxen att finna trygghet i. Där ligger det ju lite på oss blivande lärare att vara den personen för vissa barn. Det är som du säger väldigt viktigt att se dessa barn och deras underliggande beteenden.

      Radera
  16. Bra skrivet och intressant att ni tar upp att det står i Salamancadeklarationen att alla elever ska inkluderas i klassrummet för så det tyvärr inte ut på alla skolor idag. De stökiga eleverna plockas fortfarande ut och det måste någonstans till en förändring där vi kan ha alla barn i klassrummet.

    SvaraRadera
  17. Ja så är det och så var det även när jag gick i skolan. Detta kan ju bero på olika anledningar men tanken lärare har när de gör detta är väl att det några inte ska få förstöra för det hela, Kan jag tänka mig. Samtidigt som det kan ses som att läraren mer eller mindre gett upp på individen tyvärr!

    Tack för tankarna

    SvaraRadera