Vi har olika erfarenheter inom skolvärlden då vissa har jobbat mer, andra mindre och någon inget alls. Våra uppfattningar om skolan är att det ser väldigt olika ut inte bara från skola till skola utan även i klassrummen. Mycket beror på hur läraren hanterar sin situation men också vilken inställning rektorn har till sitt uppdrag. Vi har varit med om olika situationer där rektorn haft en betydande inverkan på hur olika situationer blivit lösta. På en skola så håller rektorn föräldrar och barn “om ryggen” när konflikter uppstår och personalen känner sig då hjälplösa eftersom att de inte blir lyssnade på. Rektorn bygger då inget förtroende hos sina anställda och det mycket skitsnack i personalrummet. På en annan skola har rektorn en tydlig roll där hon tar sina anställdas parti när konflikter med föräldrar eller elever uppstår. Hon går in i undervisningen för att kolla så att allt fungerar som det ska och tvekar inte att lyfta problem som uppstår. Detta skapar en god relation med lärarna som känner att de har någon som stöttar dem. Lärarnas undervisning och sätt emot barnen avspeglas i vilken relation de har med sin rektor.
Våra förväntningar på kursen är att få en bra bild av hur man på ett pedagogiskt sätt undervisar eleverna på bästa sätt utifrån deras förutsättningar. Vi hoppas på att få tips på digitala verktyg som man kan ha nytta av senare i sin undervisning. Samt få veta hur jag som lärare ska få förståelse för hur jag ska utveckla elevernas sätt att lära. Vi hoppas på att få de verktyg vi behöver som lärare för att få eleverna att bli engagerade i undervisningen.
Håller helt med er angående det här med rektors roll. Jag har själv en rektor som liknar ert andra exempel. Han stöttar oss och uppstår en allvarlig händelse eller en elev är "störande" under längre perioder så går han in och tar tag i situationen både med eleven och samtal med föräldrar. Han är med ute på rasterna och i klassrummen. Det ger oss som personal en trygghet att vi vet att han stöttar oss.
SvaraRaderaI övrigt intressant text!