tisdag 16 januari 2018

Fem bästa sätten att försvåra elevers inlärning

1. För mycket information utspritt vid olika tillfällen.
Kan man läsa om scaffolding vilket innebär att läraren anpassar undervisningen på ett sätt så att elev kan lyckas med uppgiften. All information som kommer ut på annat sätt än i uppgiften menar lärarna många gånger ska vara till hjälp kan istället göra eleven förvirrad och få eleven att känna att uppgiften känns svårare än vad den är (Lundgren, Säljö, & Liberg, 2014, s. 306).

2. Enformigt utlärningssätt
som gör att eleverna in kan utnyttja dual coding,vissa elever kan tycka detta sätt är det bästa sättet, just för att undervisningen sker på deras bästa inlärningssätt (”UR Samtiden - ResearchED 2017: En students resa genom lärandet - UR Skola”, u.å.).

3. Att primitivt inkludera elever
Genom att inkludera elever i klassen som egentligen är i behov av specialundervisning begränsar det dessa elevers möjlighet till lika kunskap (Lundgren m.fl., 2014, s. 381–382).
4. Att inte ge eleverna konstruktiv feedback
Alla elever får inte möjligheten att nå  nå sin proximala utvecklingszon (Hwang & Nilsson, 2011, s. 66–68).

5. Att fokusera på eleverna som problem.
Genom att se problemen hos eleverna snarare än att se möjligheterna i klassrummet lägger man väldigt mycket tid på fel saker. Dvs att man ska jobba relationellt snarare än kompensatoriskt (Eriksson-Gustavsson, Göransson, & Nilholm, 2011, s. 97–101).


Referenser
Eriksson-Gustavsson, A.-L., Göransson, K., & Nilholm, C. (2011). Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan. Lund: Studentlitteratur.
Hwang, P., & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och kultur.
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.
UR Samtiden - ResearchED 2017: En students resa genom lärandet - UR Skola. (u.å.). Hämtad 10 januari 2018, från https://urskola.se/Produkter/200553-UR-Samtiden-ResearchED-2017-En-students-resa-genom-larandet

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jättebra lista med oerhört viktiga punkter! Tänkvärda punkter, som är viktigt att vi lärare ständigt har med oss i bakhuvudet, för att inte sabba våra undervisningar.

    SvaraRadera
  3. Fastade för er punkt nr. 5. Tycker att det läggs stort fokus på att det finns problem i skolorna idag men inte lika stort intresse för att se möjligheter. Visst ska vi inte blunda för problemen men för att nå nya mål måste förändring ske och en tro om att det också är möjligt. Tack för en genomtänkt och läsvärd topp 5 lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker vi också! Det läggs för mycket fokus på problemen istället för möjligheterna men vi hoppas detta kommer vända och att vi i framtiden får möjlighet att arbeta med de möjligheter som finns!

      Radera
  4. Ja att göra misstag som lärare är ju en sak men att gå in med fel attityd, kunskap, värderingar eller förberedelse kan vara förödande för elevernas lärande i skolan. Alla listor som gjorts är av betydelse och bra initiativ av våra lärare att ge oss i denna kurs :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja misstag kan alla göra! Att ha rätt inställning är viktigt för elevernas utveckling och lärande.

      Radera