
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.
Under min auskultation observerade jag händelsen ovan. I Säljö (3014 s. 295) kan man läsa att John Dewey menar på att "Vi tänker bara när vi konfronteras med ett problem" dvs. det är först när pojken blir konfronterad av flickorna han inser att det han gör är fel och att han måste lösa problemet.
Tror ni att pojken i en sådan situation stannar och upp tänker att han faktiskt gör fel? Eller ändrar han bara sin handling för att de andra eleverna pressar pojken med att de ska skvallra för fröken?
Bra seriestripp Christina! Bra koppling med litteraturen. Det är det man funderar över, om elever ändrar sitt beteende för att undvika konsekvensen eller för att de förstått att de gjort fel. Man hoppas ju att eleverna inser att de gjort fel men jag tror dessvärre att de ofta slutar för att undvika konsekvensen. Hörs på måndag!
SvaraRaderaTack för din kommentar Klara! Jag tror tyvärr precis som du att pojken endast ändrar sin handling pga. att undvika situationen, men hoppas ändå att han förstod konsekvenserna av sin handling.
RaderaVilken härlig seriestripp! Frågan du ställer är en riktig tankeställare, man kan ju hoppas på att pojken ändrar sig då han förstår att hans agerande är fel. Men tror att i de flesta fallen handlar det mest om rädslan för att få en tillsägelse av läraren/föräldern. Bra fråga och snygg koppling till litteraturen! :)
SvaraRaderaTack för din kommentar Johanna! Jag tror precis som du, men hoppas någonstans att han ska ha förstått sin handling.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radera