tisdag 12 december 2017
Auskultation i en åk. 1
Under min auskultation fick jag snabbt tips av läraren att gå in och sätta mig i klassrummet innan eleverna kom. När jag sitter där längst bak och inväntar eleverna så släcker läraren ned belysningen och slår på lugn musik. Eleverna droppar in i klassrummet mellan 07.50-08.00. Eleverna vet vad som gäller, det är tyst, ska vara lugnt och eleverna ska bläddra i en bok eller mål i sin ritbok. Detta upprepades under mina tre dagar ute hos dem. Dem visste exakt vad läraren förväntade sig utav detta moment och man märkte snabbt att detta var en väldigt bra sätt för eleverna att starta dagen på.
När eleverna kom in från rasten spelades det ingen musik, eleverna gick in och satte sig direkt, då snackades det, vissa elever gick runt, några målade osv. Man märkte därför att momentet vid morgonsamlingarna var något eleverna trivdes med, de visste vad de skulle göra och det skapade ingen oro i klassrummet, det ledde också till att resterande lektion fortsatte i en lugn arbetsro. I texten Synligt lärande menar Hattie (2011, s.22) på att en bra arbetsro i klassrummet ger mycket goda resultat på studiepresentationen. Morgonmomentet är något lärarna funderade på att inför efter varje rast, för att på bästa möjliga sätt kunna få eleverna att lugna ner sig efter lek på skolgården.
Efter dessa tre dagar i klass ser jag framemot vår vfu till våren, att få möjligheten att observera eleverna ytterligare några steg och i längre perioder. För visst är det spännande att kunna koppla allt som händer i skolan till olika psykologiska perspektiv?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det där med musik spelandes i klassrummet låter som ett väldigt bra sätt för att lugna eleverna vid skolstart men även efter raster. Det verkar som att du hade en lärorik auskultation och de olika psykologiska perspektiven uppenbarar sig allt tydligare och i fler situationer ju mer man tänker på det! :)
SvaraRaderaTack för din kommentar Johanna! Mycket lärorik auskultation, ser verkligen fram emot VFUn!
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaIntressant observation! Jag var med om något liknande men då spelades ingen musik utan eleverna läste bara och jag upplevde samma sak att eleverna visste vad som förväntades av dem och jag upplevde även att de varvade ner efter rasterna och kunde fokusera bättre när lektionen väl började.
SvaraRaderaDet är spännande att kunna koppla mycket till perspektiven och förstå varför lärare och elever agerar på ett visst sätt eller iallafall koppla agerande till ett perspektiv!
En lugn stund innan varje lektion sätter igång är verkligen något jag kommer ta med mig ut när det är min tur att undervisa. Tack för din kommentar!
RaderaLugn musik hade även våran klass när de kom in på morgonen, och det var ett bra sätt att lugna ned klassen, intressant ändå hur en sådan simpel sak som lugn musik i början av en lektion kan ha så stor inverkan på hur lektionen sedan utspelar sig, lugn eller stimmig. När man nu sitter och ser tillbaka på sin askultation så känns det nära till hands att plocka fram och koppla samman situationer med de olika perspektiven!
SvaraRaderaJag kommer absolut ta till mig detta arbetssätt och använda mig utav de när det är min dags att undervisa elever. Tack för kommentaren!
RaderaIntressant inlägg! Jag tycker att det är rätt val som läraren har gjort med att starta dagarna på detta vis. Jag själv har fått växa upp med detta och fann det avkopplande och givande. Något man inte tänkte på då var att de är kopplade till de olika perspektiven, vilket är väldigt intressant!
SvaraRaderaTack för din kommentar och ja visst är det härligt. Man kan även koppla ihop detta med sin egna morgonrutin kanske? Jag iallfall mår bättre om jag vaknar till en mjukt och skönt alarmljud än till en pipande och irriterande.
RaderaBra text! Håller med föregående talare, tycker också läraren har gjort rätt val i ett starta dagen på det viset du berättar om. Tror att det skapar lugn och är en bra start på dagen!
SvaraRaderaHelt klart något jag kommer ta efter i min undervisning!
RaderaSka bli väldigt roligt med VFU! På min askultation startade även de lärarna med lugn musik på morognen och det gav samma effekt som det hade på din klass. Eleverna visste precis vad de skulle göra. Något som är intressant med perspektiven tycker jag är att beteenden, händelser, situationer osv som man ofta tar för givet går att analysera genom flera olika perspektiv och på så vis själv skapa sig ett bredare perspektiv.
SvaraRaderaJag tycker det är super häftigt hur mycket man kan analysera olika människor nu när man lärt sig att se människor utifrån olika perspektiv. Hoppas att få ännu mera kött på benen inom detta ämne och utveckla mitt tankesätt!
Radera