onsdag 20 december 2017

Auskultation - Blixtjakten

När det ringde in från första rasten satt jag längst bak i klassrummet för att observera. Bland de sista eleverna kommer en flicka in som berättar något för läraren som hänt under rasten. Jag ser på läraren hur hon lyssnar och tar in varenda ord flickan säger och avslutar samtalet med "Vad bra gjort av dig att komma och säga det till mig! Det ska jag ta upp med de andra lärarna.". Hon uppmuntrade flickans beteende och förhoppningsvis gör detta att flickan även nästa gång kommer komma till henne nästa gång det hänt något. Det önskade beteendet blir här betingat genom den positiva feedbacken som ges till eleven.
Jag kan ibland uppleva att lärare inte tar sig tiden för sina elever och att detta avspeglas i undervisningen. Känner eleverna att läraren ser och bryr sig om eleverna så kommer undervisningen tas emot bättre eftersom att eleverna vill göra läraren nöjd. Vad tror ni om detta?

Under min auskultation förundrades jag mycket över hur lugn läraren i klassen var. Vad som än skedde i klassrummet så upplevde jag att hon hela tiden höll sig lugn och sansad. Man såg på eleverna hur mycket de tycke om sin lärare och att de ville göra allt för att göra henne stolt.

När första lektionen sedan avslutades gick läraren tillsammans med eleverna igenom hur många blixtar eleverna skulle få. De använde sig av en form av belöningssystem som kallas för blixtjakten där lektionerna blir en form av uppdrag i ett spel. Blixtrarna får eleverna när de gjort något som är bra, en framgångsfaktor. Det finns även monster som kan ta blixtarna och detta symboliserar elevernas hinder. Titt som tätt sa läraren "nu är monstrerna påväg fram" och så förstod eleverna att de skulle tänka sig för och koncentrera sig mer. Eleverna utvärderade lektionen med vad som varit bra och mindre bra. När de samlat ihop ett visst antal blixtar ska klassen få en belöning.
Ett väldigt kul sätt att få eleverna medvetna om sin klassrumssituation om ni frågar mig.
Vad tycker ni? Är det ett bra sätt att uppmärksamma arbetsron i klassrummet?
Bilden är tagen från Ulrica Elissons blogg
Länken till bilden hittar ni här

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa om din auskultation. Jag tycker det verkar vara en smart och elevanpassad uppmuntran av gott uppträdande med blixtar och monster. Stjärnsystemet som många skolor verkar använda sig av känns förlegat och inte speciellt tydligt men detta känns innovativt! Det kan ju till och med vara så att tillräckligt många blixtar faktiskt håller trollen borta automatiskt! Jag tänker också på det du skriver om lärarens lugn och elevernas tillit; vissa har det nog naturligt och andra får jobba lite mer för de egenskaperna. Tack för en bra text och Gott Nytt År/Mikaela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar! Ja och eleverna påminde varandra, ett kul sätt att uppmuntra! Ja jag håller med om att vissa lärare har "det" och det är så fantastiskt att se!

      Radera
  2. Bra Klara!
    Vilken fin tid du verkar haft i klassen! Ja jag har sett detta på fler skolor, blixtar i ditt fall har jag sett som jakt på solar i andra skolor, vilket jag tror att en bra väg att gå. Den är tydlig då alla elever vet vad som gäller för att få en sol eller inte. Belöningar motiverar och kanske tillsammans med Dwecks tankar kring "inte än" när de inte lyckas få belöningen, så är vi något bra på spåren, eller vad tror du? Vänligen Fredrik Olsson

    SvaraRadera
  3. Casino.co.uk offers a welcome bonus for new players
    전라북도 출장샵 new-casinos 창원 출장샵 › j-t › 안양 출장마사지 new-casinos › j-t Join Casino.co.uk 성남 출장샵 and enjoy your casino in the palm of your hand! The new JT Casino UK offers 충청남도 출장마사지 great promotions, generous bonuses and more!

    SvaraRadera