Att
komma ut bland eleverna och auskultera har varit en ynnest, att få se och
analysera olika lärsituationer för att sedan kunna koppla dessa till olika
behavioristiska betingningar. Funderade ganska mycket över kortfilmerna med
Carol Dweck och hennes perspektiv på lärande. På hur och när man ska ge barnen
feedback för att de ska kunna nå den proximalautvecklingszonen med det stöd och
stöttning de behöver från sin lärare. Men också istället för att anmärka på vad
en elev inte klarar av istället säga att de inte är där riktigt än och fokusera
på vad som behövs för att eleven skall nå dit. Detta kognitiva perspektiv talar
mycket till mig, och ligger nära det sätt jag själv önskar bedriva min egen pedagogiska
verksamhet som framtida lärare i grundskolan. Det som även förefaller mig
viktigt är uppbyggnaden av relationer mellan elever och lärare för att skapa
ett gott lärandeklimat.
Intressant text och jag kan verkligen hålla med om att det är viktigt att ha en god relation mellan elev och lärare för ett bra klimat i skolan. Jag tror också det är viktigt att eleverna känner sig bekväma med och i klassen för ett gott lärandeklimat, att eleverna vågar ta för sig även om man skulle vara lite osäker.
SvaraRaderaIntressant inlägg! Jag gillar att du knyter an till filmerna om Carol Dweck. Det känns viktigt att man pushar eleverna och får dem att sträva framåt, istället för att ge upp vilket kan ske via mycket negativ feedback.
SvaraRaderaKul att du gillar det :)
RaderaHej!
SvaraRaderaIntressant text! En god relation mellan elev och lärare främjar verkligen lärandet vilket också påvisar hur viktigt det är att pedagogen faktiskt anstränger sig ex. genom kontinuerligt värdegrundsarbete för att främja relationen.
Med vänlig hälsning Lisa
Hej! Säger som de andra redan skrivit att relationen mellan lärare och eleven är bland det viktigaste man kan knyta an till. Att hellre tala om för eleverna att vi kommer dit så småningom istället för att du klarar inte kursmålen, att hitta alternativa läromedel för att främja just den eleven är något som framgår i ditt inlägg! Kul att du drar paralleller till filmerna vi sett! Med vänlig hälsning Lina
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaPrecis som de andra ovanför har skrivit så anser jag också att man ska bygga sig en relation till eleverna. När man skapar relationer till eleverna så kan man underlätta för eleverna så att de vågar berätta om någonting är fel eller om de inte mår bra. Sedan som du skriver så ska man inte säga till eleverna att de inte kan utan att man ska försöka att lösa problemet på ett annorlunda sätt.
Intressant inlägg! Håller med, det är otroligt viktigt som lärare att skapa en god relation till sina elever för att på så vis skapa tillit. Och som du säger, det är viktigt att inte bara ta upp vad eleven inte klarar utan ge konstruktiv kritik för att eleven skall klara målen eller nå ännu längre.
SvaraRaderaRelationen lärare elev tror jag också är jätte viktig. Skapar vi en trygg relation så tror jag man får mycket positivt med. Viktigt med fokus på vad eleven ska lära sig. Även att prata med eleven om det så den vet vad som förväntas.
SvaraRaderaEn mycket väl skriven text där jag precis som du tror att relationen mellan lärare och elev är mycket viktigt vad gäller att eleven ska lyckas. En reflektion jag gör kring det är att en elev inte alltid behöver ha starkast relation med mentorn utan kanske med någon annan vuxen på skolan.
SvaraRaderaBra skrivet!
SvaraRaderaVisst är det viktigt med feedback och bra feedback som man kan lära sig av. Dweck är intressant med sitt tänk kring inte än. Att berömma fokus och utveckling istället för en prestation är viktigt, men hur många gånger har man inte gått i den fällan själv och berömt på fel sätt?! Bra jobbat, Johan! Vänligen Fredrik
Som alla andra, bra skrivet :)
SvaraRaderaDet är viktigt att man som lärare kan få in sina elever i lärande bubblan genom att formulera om sig. Alla kan inte förstå på samma sätt, det är vilket stadie dom är i sin utveckling. Med visa måste man kunna backa bandet och med visa köra mera framåt.